P.O.V #10 : Terima Aku Seadanya

17.7.11

Assalamualaikum..

Zie bukan nak merayu kawan2 terima zie seadanya. Zie just terfikir. Kalau kita tanya kat kekawan kita or sape2 jela apa ciri2 gf/bf/suami/isteri idaman korang. Mostly akan bagi jawapan common camni, “aku tak kisah, asalkan dia terima aku seadanya.”

Sebagai seorang individu, of course la kita nak orang lain terima kita seadanya. Tapi, kita kena jugak cermin diri kita dulu! Talk to yourself, “Aku terima tak orang lain seadanya?”. Maybe ada, tapi bukan 100% kan? Tapi kalo ada yang 100% tue, baguslah. Teruskan sikap anda tu. Zie tak nak hipokrit coz zie manusia biasa and sebagai manusia biasa, zie bukannya akan terima somebody seadanya 100%. Mungkin akan ada sikap-sikap yang zie tak berkenan. Orang lain pun macam tue, takkan terima zie seadanya sangat~ tapi kalo ada yang terima sikap zie SEADANYA. Trimas sangat2.. May Allah bless you =)

Bila kita asyik sangat nak orang terima kita seadanya, sedar tak, apa perkara yang berlaku? Yang paling ketara ialah, kita takkan berhijrah. Maksud zie, perangai buruk yang orang tak berkenan, yang wat orang rasa geram kita tue, takkan dapat diubah sebab kita nak orang terima kita seadanya. Seperti zie kata, kita nie manusia biasa. So, kita takkan dapat ubah sikap buruk kita macam tu jew. Tapi, kita bley cuba perlahan2. Tak perlu tergopoh gapah. WE AREN’T TRANSFORMER!

Kebiasaanya, orang yang jenis “terima aku seadanya” nie, jenis yang susah nak terima teguran orang lain. I’m writing based on experience jew. Tapi, salah orang yang menegur jugak coz caranya pun kurang berhikmah. Kalo men terjah macam Nas Ahmad [sorry abang Nas =)], zie pun rasa mcm nak bagi tamparan wanita gak. And lagi satu, besenye golongan sebegini akan memberi kata balas, “ Cermin diri tue dulu!”. Itu pasal la zie suruh kekawan cermin diri dulu tadi. Hehehe.

Zie pernah la kenal satu dua orang yang agak teruk sindrom “terima aku seadanya nie”. Korang nak taw kenapa zie kata teruk? Haih~ dah kalau keras hati sangat nak terima teguran and takder inisiatif nak berubah, plus sampai sanggup melakukan perkara yang boleh memutuskan persahabatan, rasa2 teruk ke tak? Nasib baiklah makhluk ciptaan Allah nie bukan kawan zie. Just somebody that I know.

Zie nie pandai jew ek kalo kata pasal orang. Zie pun tiap2 hari cermin diri zie. mungkin tanpa sedar zie pun jenis yang sebegitu, tapi zie jenis yang boleh terima teguran Insya-Allah. Tapi, zie mintak2 sangat kalau nak menegur orang, gunalah bahasa yang sopan sikit. Kalau teguran tue ditolak, wat jer muka selamba. nanti kat belakang, nak menyumpah, menyumpah jela.. Ni tak, menyumpah depan orang yang dia tegur, confirm la orang takder selera nak fikir kata2 kita tue balik.

Nasihat akhir zie to all pretty girls janganlah melatah sangat kalau ada orang menegur mende yang tak kena pasal kita. Don’t be too emotional. Kita cool jew. And to all handsome boys, janganlah ego sangat nak terima teguran orang especially dari girls. Berfikir dulu sebelum bertindak. Zie pun akan wat mende yang sama. Wassalam~

You Might Also Like

4 comments

blog ini berbentuk blog personal yang berkongsi tentang kehidupan zizie, dan beberapa informasi yang berguna untuk manusia sejagat. sebarang bahan bacaan di dalam blog ini bebas untuk ditulis semula kecuali bahan yang berunsur peribadi dan merupakan hak milik zizie. pihak zizie juga tidak bertanggungjawab terhadap komen-komen daripada para pembaca.