Keyword : Aiskrim Vanilla Dapat Mengubati Tonsil

8.4.14

Assalamualaikum wbt
Heyyo GG!

keyword yang menarik perhatian zizie hari ni ialah rahsia aiskrim vanilla dalam perubatan.


terus teringat dekat anak zizie, si Khalif yang senang sangat dapat tonsil.


orang dewasa kalau dapat tonsil pun, rasa macam derita, apatah lagi budak kecil kan.
telan air liur pun, macam telan batu rasanya.

masa zizie jaga khalif dulu, tak senang duduk rasanya.
bila dia terbuka mata je, terus menangis sebab tak selesa dengan tonsil yang bermaharajalela kat tekak dia..
tapi, yang hebatnya, makan tetap makan si budak kecik ni.. haha!

so, apabila ubat pun mengambil masa yang lama untuk sembuhkan tonsil dia, aiskrim vanilla menjadi langkah inisiatif.

macam mana rupa tonsil?

sumber : google


kenapa aiskrim?

pada pendapat zizie, yang tak makan aiskrim ni orang yang ada diabetes dengan gigi sensitif je.
kalau golongan ni makan jugak, uhhmm.. mohon jaga kesihatan ye!
siapa la yang tak suka aiskrim. makan satu cone pun tak puas tau.
lagi-lagi si khalif yang tamak haloba pasal makanan.
dan sifat aiskrim ialah SEJUK. manakala tonsil pulak PANAS. eloklah tu bila bergabung meletup! boom!

kenapa perisa vanilla?

cikgu google zizie bagitahu khasiat vanilla ialah menenangkan saraf, mengurangkan berat badan dan mengangkat mood.
jadi khasiat vanilla untuk tonsil ialah menenangkan saraf.

kemujaraban

petua makan aiskrim vanilla ni tak semestinya dapat menyembuhkan penyakit tonsil sepenuhnya.
itulah kata-kata mak zizie yang dah hidup selama 50++ tahun.
tetapi, Alhamdulillah dapat diamkan khalif seketika sebab dia syok layan kesedapan dan kesejukan aiskrim yang mengalir masuk ke dalam tekaknya lalu memeluk si tonsil yang sedang panas membara untuk ditenangkan dan disejukkan.
opps! imaginasi di situ. hehe.

anak saya masih tak elok-elok lepas makan aiskrim.

puan seharusnya berhenti memberikan aiskrim kepada anak puan.
kalau nanti anak puan dapat penyakit lain sebab overdose makan aiskrim, puan juga yang susah.
apalah guna ada klinik dan doktor-doktor di klinik tu.
seperti zizie katakan di atas, ini hanyalah langkah inisiatif dan juga sementara.
dapatkan rawatan dengan segera daripada doktor.


You Might Also Like

21 comments

  1. Petua nie sangat berguna, selama ni zumal ingat aiskrim nie xde kebaikan pun ;)

    ReplyDelete
  2. yup...slalu ada je org kata aiskrim vanilla ni ubat tonsil... x pernah lagi try.. hehe

    ReplyDelete
  3. baru akak tahu petua makan aiskrim untuk ubati tonsil ini zizie.. tapi betul juga kata zizie, apa-apa pun kena berjumpa doktor juga kan.. menabung kfc, libresse, esteelauder.. :D

    ReplyDelete
  4. KN kurang suka aiskrim... kalau orang bagi tu, makan je... tapi bukan sebab ada ada diabetes dengan gigi sensitif tau... hehe... anyway, nice info.

    ReplyDelete
  5. Apa pun tetap kena dapatkan rawatan doktor..kan??

    ReplyDelete
  6. wah..baru tahu...huhuhu...thanks sharing ya....nk try la nanti

    ReplyDelete
  7. ya..imaginasi membuak namanya ;) akak ada cuba 2-3 kali pada anak dan diri sendiri. cuma bukan kena tonsil, minor ulser dan anak kena HFMD..ice cream dan yogurt vanilla melegakan :)

    Salam kenal :)

    ReplyDelete
  8. kyaaaaaaaaaaa qila lupa nak beli vanila aiskrim hihihi ramai cakap ni pengubat.
    hmmmmmmm tak tahu lah hihihihi.
    qila selalu lupa tips ni ekeke

    ReplyDelete
  9. baru tahu ni .sebab selama ni ecah just minum air ribena je untuk hilangkan tonsil. alhamdulillah mujarab jgk

    ReplyDelete
  10. Memg betul..kalo skit tekak ke tonsil ke bg mkn eskrem.jap je elok...eh khalif anak zizie ye..xtau lak akak...akak pkir zizie bujg lg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. klise je tu kak.. anak sedara.. anak jugak la.. hehe.. kekadang dia tersasul panggil zizie ibu :D

      Delete
  11. CN pernah dengar petua ni dari seorang doktor, tapi jgnlah sampai berlebihan pulak yer.. ;)

    ReplyDelete
  12. hee first time dgr bnda ni hehe lepas ni dptlah makan aiskrim vanilla tanpa segan silu.ngee

    ReplyDelete
  13. ada org tu takda tonsil pon tergedik.gedik nak kekah aiskrem jugak...ahahaha...

    ReplyDelete
  14. kecur liur fae nak makan aiskrim huhu

    ReplyDelete
  15. Mak saya pun bagi saya makan ais krim kalau ada tonsil.

    ReplyDelete
  16. pertama kali dngar ingat kalau kena tonsil ni kena elakkan ais..rupanya aiskrim anatara penawar yg ngus..boleh cuba

    ReplyDelete
  17. waa...nice sharing. btw, entri ni about rawatan tonsilitis kan ? huhu, sbb xsilap tonsil mmg ada pd semua org cuma tonsilitis ni pula mrujuk kpada jangkitan/radangan pd tonsil...

    ReplyDelete
  18. Good info... sblm ni k nrl pun ada terdengar pasal ni... ^__^

    ReplyDelete
  19. Saya slah seorang yg ada Tonsil ni...mmg btul psal Ais-Cream ni..rse lega dn nyamana je...tpi disbbkn saya takut nk operate mcm doc nasihatkn..sya amalkn kumur air garam TETIAP pagi..allhamdullilah dh lama xdmam..

    ReplyDelete

blog ini berbentuk blog personal yang berkongsi tentang kehidupan zizie, dan beberapa informasi yang berguna untuk manusia sejagat. sebarang bahan bacaan di dalam blog ini bebas untuk ditulis semula kecuali bahan yang berunsur peribadi dan merupakan hak milik zizie. pihak zizie juga tidak bertanggungjawab terhadap komen-komen daripada para pembaca.